Duurzamer eten

Wil jij duurzamer eten?

Plantaardig(er) eten is goed voor de planeet, dieren én je gezondheid. Niet voor niets adviseert de Gezondheidsraad Nederlanders vaker plantaardig te eten.

Sluit dit mooi aan bij jouw persoonlijke klimaatbelofte? Wij helpen je graag op weg.

Veggie Challenge

Experimenteren met een nieuw dieet kan behoorlijk lastig zijn. Gelukkig zijn er initiatieven die het je makkelijker maken. De Veggie Challenge van ProVeg is een mooi voorbeeld. Je kiest zelf hoe jij deze uitdaging invult.

Ga jij voor 30 dagen minder vlees? Eet je 30 dagen volledig vegetarisch? Of skip je ook zuivel en eieren en schakel je 30 dagen lang helemaal over op een plantaardig dieet?

 

Handige app

Uniek aan de Veggie Challenge is de handige app die je gebruikt. Vol met inspiratie, voedingsinformatie, recepten, boodschappenlijstjes, weekmenu’s, tips én inzicht in de klimaatbesparingscijfers die jouw challenge oplevert.

Team up!

Ga je de Veggie Challenge het liefst samen met anderen aan? Nodig familie, vrienden of collega’s uit met je mee te doen. De app houdt jullie samen gemotiveerd. Voor bedrijven is er een speciaal programma.

Dankzij donaties is de Veggie Challenge helemaal gratis. Maak jouw klimaatbelofte waar en start jouw duurzame dieet nu.

Voordelen

Wil je weten welke impact jij kunt maken door je dieet aan te passen?

Goed voor onze planeet

ProVeg moedigt je aan door jouw besparingscijfers inzichtelijk te maken. Als je één maand plantaardig eet, bespaar je*:

  • 2 dierenlevens
  • 36 kg CO²-equivalent (dit staat gelijk aan 300 km autorijden)
  • 36.000 liter water
  • 66 m² land


* In vergelijking met een gemiddeld eetpatroon, gebaseerd op deze berekeningen.

Goed voor jouw gezondheid

Plantaardig eten is gezond. Weet je dat veganisten over het algemeen…

  • méér vezels, groente en fruit eten?
  • minder verzadigde vetten innemen?
  • minder vaak last hebben van diabetes (type 2), obesitas en hart- en vaatziekten?
 

Ook voor (top)sporters

Serena Williams en Novak Djokovic bewijzen dat plantaardig eten en topsport prima samengaan.

  • Vind de juiste plantaardige alternatieven voor vlees, eiwitshakes en kwark om je eiwitgehalte op peil te houden.
  • Focus je op een gezonde basis van volkoren granen, fruit, noten, pitten en zaden.
  • Eet voldoende. In plantaardige producten zitten vaak minder calorieën dan in dierlijke producten.


Wil je meer weten over plantaardig eten en sport? Lees dan deze blog.